Jęczmień jest jednym z najstarszych zbóż, od dawna wykorzystuje się go jako paszę dla zwierząt i przy produkcji piwa. Z nasion po tygodniu lub dwóch wykiełkuje delikatna, zielona łodyga. To jest właśnie zielony jęczmień, zwany również młodym jęczmieniem. Kiełki te zawierają niewiarygodną ilość substancji prozdrowotnych, takich jak przeciwutleniacze, witaminy, minerały, enzymy, bioflawonoidy i błonnik.

Zielony jęczmień pochodzi z Bliskiego Wschodu. Roślinę uprawiano w Chinach i Egipcie tysiące lat temu. W Azji od dawna uważa się ją za cudowne lekarstwo na potencję. Do Europy jęczmień sprowadzili Rzymianie. W plemionach germańskich używano go przede wszystkim w celach spożywczych i do produkcji piwa. Słynny lekarz Hipokrates stosował tłuczony jęczmień w celach leczniczych. Również uzdrowiciel Hildegard von Bingen docenił jego właściwości.

Ze względu na rewelacyjne wyniki badań przeprowadzonych przez japońskiego naukowca doktora Yoshihide Hagiwara zielony jęczmień stał się znany na całym świecie jako suplement diety. W latach 60tych przebadał on ponad 200 rodzajów warzyw liściastych i odkrył niezwykłe stężenie składników prozdrowotnych w młodym jęczmieniu. Od kilku lat proszek z tej rośliny jest składnikiem diety sportowców wyczynowych, celebrytów i osób ceniących zdrowy styl życia. Do produkcji tego suplementu używane są tylko młode liście jęczmienia. 

Mimo, iż jęczmień uprawia się na całym świecie, najcenniejszy do produkcji proszku jest ten uprawiany w Nowej Zelandii.

Prozdrowotne właściwości zielonego jęczmienia

Zielony jęczmień obfituje w wiele ważnych składników, których nasz organizm nie jest w stanie wyprodukować. Dzięki wysokiej biodostępności są one szybko wchłaniane i przetwarzane przez organizm.

Obniża poziom cholesterolu i cukru we krwi

Wysoki poziom cholesterolu LDL wpływa na zwiększenie ryzyka udaru lub zawału serca. Badania z 2010 roku wykazały, że suplementacja zielonym jęczmieniem znacząco obniża poziom cholesterolu i cukru we krwi cukrzyków typu 2 już w ciągu dwóch miesięcy.

Sprzyja odchudzaniu

Ze względu na wysoką zawartość błonnika i pęcznienie zielony jęczmień wspiera proces odchudzania. Nie obciąża organizmu ale daje poczucie sytości. Składniki odżywcze zielonego jęczmienia stymulują metabolizm tłuszczów, wspomagają detoksykację i aktywują wątrobę i trzustkę. Aminokwasy i enzymy ograniczają zaś słodkie zachcianki.

Poprawia wydolność

Struktura chlorofilu, znajdującego się w zielonym jęczmieniu, przypomina budowę czerwonych krwinek. Poprawia wydolność, stymuluje metabolizm i procesy krwiotwórcze. Oprócz chlorofilu jęczmień zawiera rzadkie przeciwutleniacze, w tym saponarynę flawonoidową, która działaniem przeciwutleniającym znacznie przewyższa witaminę E.

Reguluje równowagę kwasowo-zasadową

Suplementacja jęczmieniem to świetny sposób na przeciwdziałanie zakwaszeniu dzięki swoim naturalnym składnikom

Łagodzi problemy trawienne

Jęczmień przywraca równowagę flory bakteryjnej, łagodzi stany zapalne jelit i uzupełnia składniki odżywcze. Zawiera dużo wspomagającego trawienie błonnika.

Wspiera układ odpornościowy

Dzięki wysokiej zawartości przeciwutleniaczy, wychwytujących wolne rodniki, jęczmień wspiera ochronę organizmu. Jeśli codzienna dieta zawiera mało warzyw i owoców, suplementacja jęczmieniem przynosi doskonałe efekty.

Inne pozytywne właściwości zielonego jęczmienia

Wszechstronne działanie zielonego jęczmienia nie ogranicza się do skutków zdrowotnych. Suplement ten działa również na:

  • lśniące i piękne włosy
  • zdrowa skóra
  • dobre samopoczucie.
Background obraz autorstwa freepik - www.freepik.com